Als bedrijf moet u natuurlijk elk jaar wat geld opzijzetten voor uw marketingactiviteiten. Een goed voorbeeld van een marketingactiviteit die een steeds belangrijk wordende rol in de marketingwereld krijgt zijn relatiegeschenken. Relatiegeschenken gaan met de tijd mee. Zo waren er vroeger nog alleen nutteloze voorwerpen die vooral bedoeld zijn om de klant op korte termijn te dienen. Nu pakken bedrijven het vele malen slimmer aan met bijvoorbeeld de bedrukte powerbank. Wanneer uw klanten de geschenken in hun dagelijks leven gebruiken is de kans groter dat ze terugkomen. In deze blog zal ik uitleggen hoe relatiegeschenken uw bedrijf kunnen helpen om betere naamsbekendheid te krijgen. Wat geeft dat beetje extra en hoe belangrijk is dat beetje extra? Op deze vragen zal ik antwoorden.

 

Relatiegeschenken en de vooruitgang in de snel veranderende maatschappij

Relatiegeschenken is zoals u misschien al heeft opgemerkt geen nieuwe uitvinding. Sinds het begin van marketing zijn relatiegeschenken van essentieel belang. Het is namelijk de manier om uw bedrijf een plekje te geven in het leven van de desbetreffende klant. Ondanks het feit dat sinds de komst van het internet er veel veranderd is blijven de geschenken onverminderd populair. Dit heeft te maken met een van de primaire behoeftes van een mens. Namelijk persoonlijkheid en wat is er wijn bedrukkenpersoonlijker dan een geschenk. Toch hebben relatiegeschenken een ware transformatie ondergaan sinds de laatste jaren. De geschenken die de bedrijven de klant aanbieden zijn kwalitatief sterk verbeterd. Behalve de geschenken in kwestie heeft er ook een verschuiving plaatsgevonden op het gebied van plaats. Waar u vroeger nog een afspraak moest maken om uw wensen op te geven is er nu plaats gemaakt voor het internet. U kunt op websites het aanbod van verschillende aanbieders vergelijken en voor u de beste kopen.

 

Relatiegeschenken: hoe doe ik het goed?

Relatiegeschenken in Google intypen is natuurlijk niet het enige waar u rekening mee moet houden als u opzoek gaat naar geschenken namens uw bedrijf. U moet rekening houden dat de link van uw bedrijf naar de klant duidelijk is terug te zien in de relatiegeschenken. Dit betekent ook dat als u meerdere soorten klanten dient u ook verschillende geschenken kan aanbieden. De regel die u nooit moet vergeten is dat elke klant zich even belangrijk en gewaardeerd moet voelen. U kunt nog beter kiezen om geen relatiegeschenken ui te geven dan onpersoonlijke en makkelijk bedachte relatiegeschenken.

 

Wat zijn de elementen van een goed geschenk?

Zoals eerder verwezen is het dus belangrijk om de link van uw bedrijf naar de klant in het product weer te geven. Dit is makkelijk gezegd dan gedaan. Anders zou iedereen het doen. Het geheim is dat u begint met een profiel te schetsen van uw klanten. Zorg dat u informatie krijgt over geslacht, leeftijd, woonplaats, interesses en werk. Deze informatie is natuurlijk niet zomaar te verkrijgen. Een effectieve manier om deze informatie wel snel te krijgen is door middel van enquêtes uit te geven. Als beloning kunt u een prijs of een korting geven aan de klanten die meedoen.